Åpen søknadsfrist

Dette kan du få tilskudd til:
Utviklings- og investeringstiltak

Eksempler på utviklingstiltak som kan finansieres:

  • Nye salgskanaler (internett, avtale med butikker)
  • Produktbilder
  • Markedsføringstiltak
  • Kundeundersøkelser
  • Utvikling av apper som ikke finnes på markedet i dag  
  • For andre tiltak. Kontakt rådgiver for avklaring

Eksempler på investeringstiltak som kan finansieres:

  • Fotoutstyr (fototelt, lys, bakgrunn) til å ta bedre produktbilder
  • Butikkinnredning til bruk som stand på messer, markeder eller pop up store
  • Ulike dataprogrammer / apper som kan hjelpe bedriften videre
  • For andre tiltak. Kontakt rådgiver for avklaring.

Hvem kan få tilskudd:

  • Private bedrifter som selger og fremstiller kulturelle produkter i form av varer eller tjenester.
  • Etablerere som skal starte opp med kulturnæring
  • Andre aktører som driver med kulturnæring.

Så mye kan du få i støtte:

  • Inntil 50 % av godkjente kostnader. Med godkjente kostnader mener vi de kostnadene du kan dokumentere med pristilbud.  
  • Maksimalt tilskudd er kr 500 000
  • Nedre grense for tilskudd er kr 30 000
  • Sametinget deltar ikke i finansiering av prosjekter som har et kostnadsoverslag over kr 7 500 000
  • Samlet offentlig tilskudd kan ikke overstige 60 % av regnskapsførte kostnader
  • Eget arbeid kan ikke overstige 20 % av godkjente kostnader.

Kriterier:

  • Det må foreligge et organisasjonsnummer
  • Du må vite hvem kunden din er
  • Det må komme fram i søknaden at du dekker et behov i markedet
  • Det må legges ved pristilbud (uten mva.)
  • Alle kostnadene må forklares og det må komme frem hvordan du har kommet fram til kostnadene
  • Kostnadene i din søknad kan ikke overstige markedspris

Dette ser Sametinget etter:

  • Kan du utvikle ideen og videreutvikle bedriften? Bedriften må ha de nødvendige ressurser for å realisere prosjektet, eksempelvis mennesker, rettigheter, kompetanse og kapital. Her vurderer vi også søker sin gjennomføringsevne.
  • Hvem er kunden? Bedriften må vite hvem kunden er og om tiltaket dekker et behov i markedet. Dette må dokumenteres gjennom en kundeundersøkelse.
  • Kjenner du dine konkurrenter? Bedriften må ha en klar markedsføringsstrategi. Bedriften må kjenne sine viktigste konkurrenter og ha en plan på hvordan være annerledes og mer attraktiv enn konkurrentene. 
  • Er tiltaket lønnsomt? Markedet må ha et sannsynliggjort volum og en betalingsvilje som gjør det mulig å tjene penger på tiltaket.
  • Hvordan er kvaliteten på innholdet i søknaden?  I hvor stor grad har søker brukt tid på søknaden. Har søker selv skrevet søknaden og vet søker hva innholdet i søknaden er. Hva vektlegger søker og hvilke refleksjoner har søker gjort.

Elektronisk søknadsskjema

Regelverk Kulturnæringer 2017 word ( 49,235 kB )

Kontaktperson:
Rådgiver Kirsten Østby, tlf: +47 78 47 41 08

Fant du det du lette etter?

Hva lette du etter? Din tilbakemelding hjelper oss ålage bedre nettsider.

Takk for din tilbakemelding!